Ποιητικές συλλογές: «Με τις δεκαεφτά συλλαβές του είναι» και «Τα πάντα ρει και ουδέν μένει».

1

Αθηνά Μελή

Ποιητικές συλλογές: «Με τις δεκαεφτά συλλαβές του είναι» – Εκδόσεις Φυλάτος και «Τα πάντα ρει και ουδέν μένει». Εκδόσεις Οσελότος

Όλοι οι άνθρωποι κάποια στιγμή στην ζωή μας, μας έχουμε «πιάσει» να σκεφτόμαστε ποιητικά, και μάλιστα οι πιο τολμηροί έχουμε εκφραστεί λεκτικά κιόλας. Η αλήθεια είναι πως η αγάπη που τρέφει ο άνθρωπος για την ποίηση δεν είναι πάντα συνειδητή, είναι όμως ένα γεγονός και αυτό κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει.

Μέσα στα πλαίσια αυτής της σκέψης θα βρεθείς κι εσύ, φίλε αναγνώστη, όταν πιάσεις στα χέρια σου μια από τις ποιητικές συλλογές της Αθηνάς Μελή.

Η Αθηνά Μελή είναι διακεκριμένη επιστήμονας, βραβευμένη συγγραφέας, ποιήτρια και καλλιτέχνιδα. Έχει ζήσει και εργαστεί σε έξι διαφορετικές χώρες. Από το 2011, ζει και εργάζεται στο Βέλγιο, στο χώρο της πανεπιστημιακής έρευνας και εκπαίδευσης ως αστροφυσικός. Και μπορεί να κάνει μεγάλη καριέρα σαν επιστήμονας, όμως η Αθηνά πάντα βρίσκει χρόνο για την δεύτερη μεγάλη αγάπη της, την συγγραφή. Ίσως γι’ αυτό, στην ποίηση της Αθηνάς Μελή, το σύμπαν και η επιστήμη περιπλέκονται περίτεχνα στους στίχους της σε μια προσπάθεια να ενωθούν δύο αγαπημένα της ετερόκλητα στοιχεία.

«Δύσκολη τέχνη» η ποίηση μιας και δεν είναι λίγες οι φορές που δεν μπορείς να κατανοήσεις και να εξηγήσεις με απλούς, λογικούς ή ακόμα και μαθηματικούς τρόπους. Η Αθηνά Μελή όμως, έχει έναν δικό της τρόπο που σε ελκύει να σταθείς έστω και σε έναν στίχο της.

Δεν είναι μόνο το περιεχόμενο, αλλά η επιλογή και η σύνθεση των λέξεων που προσδίδουν ένα ενδιαφέρον κάλεσμα στον κόσμο της ποίησης, γιατί η χρήση της γλώσσας ίσως και να είναι το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της. Αν αγαπάς, λοιπόν, την ποίηση, «Τα Πάντα Ρει και Ουδέν Μένει…» αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση.

Ταξιδεύοντας νοερά στις σελίδες των ποιημάτων της θα νιώσεις ένα άγγιγμα που άλλες φορές γίνεται όλεθρος και άλλες πάλι μεταμορφώνεται σε ένα ήσυχο ρυάκι. Η αύρα στον τόνο των ποιημάτων σίγουρα θα σε διαπεράσει, και ίσως να σου αφήσει μια ελαφριά γλυκόπικρη μελαγχολία. Η κάθε λέξη φέρει τη δική της βαρύτητα, όπως φέρει και κομμάτια του ίδιου σου του εαυτού.  

Αντί περίληψης: Ποιήματα που συνδέονται με τον χρόνο, τον χρόνο που κυλάει σαν το νερό, που μας ενώνει, που μας χωρίζει, που μας ορίζει και μας καθορίζει.

Θα σου πρότεινα όμως, να διαβάσεις και κάτι διαφορετικό. Στο άκουσμα εννοώ, γιατί σαν γραφή ποίησης το έχεις ξανασυναντήσει απλά ίσως να μην γνώριζες ότι ανήκει σ’ αυτή την μορφή γραφής. Χαϊκού ποίηση… Η ποίηση του φιλοσοφικού στοχασμού με λυρικές εξάρσεις.

Να στην συστήσω, λοιπόν.

Το Χαϊκού δεν είναι απλά ένα σύντομο μικρό ποιημα. Ένα Χαϊκού περικλείει τη σύλληψη μιας στιγμής, το αστραπιαίο συναίσθημα ή τη συγκίνηση, που αποπειράται ο ποιητής μέσα στη στιγμιαία αυτή ενατένιση του νου, να αποτυπώσει και τελικά να διατηρήσει στην αιωνιότητα μέσα σε μόνο τρεις στίχους των δεκαεφτά συλλαβών, με καθορισμένη σύνταξη.

Η Αθηνά Μελή, ερχόμενη σε επαφή με τον πολιτισμό της Ιαπωνίας, γνώρισε αυτή την γραφή και ξεκίνησε να γράφει ως μια πνευματική άσκηση και «εξερεύνηση» του νου της πάντα με ποιητική και λυρική διάθεση. Απλά έθεσε έναν έμμετρο στοχασμό στην ποίησή της, το οποίο είδε ως μια νέα δημιουργική, νοητική και συναισθηματική πρόκληση. Στα ποιήματα αυτά έδωσε έναν αέρα νεωτερισμού. Δηλαδή, δεν έγραψε για την ομορφιά της φύσης (που παραδοσιακά είναι το θέμα ενός Χαϊκού) αλλά εστίασε στη ζωή μέσα στις μεγαλουπόλεις, οι οποίες πλαισιώνουν το είναι μας… την αναζήτηση, την μοναξιά, τον έρωτα, τον χωρισμό, την ελπίδα. Τα ποιήματα αποτέλεσαν την συλλογή «Με τις δεκαεφτά συλλαβές του είναι», που κυκλοφορεί εδώ και μερικούς μήνες από τις εκδόσεις Φυλάτος, της οποίας επιμελήθηκε με μεγάλη φροντίδα την εικονογράφηση με διάσημους παραδοσιακούς ιαπωνικούς πίνακες, σε αντιπαράθεση αλλά και παραλληλισμό, με τα Χαϊκού ποιήματα γύρω από το θέμα της ζωής που κυλά μέσα στη σύγχρονη πόλη και όχι πλέον τόσο κοντά στη φύση, και η οποία συλλογή αργότερα προτάθηκε και για τα βραβεία βιβλίων Public 2018.

Η Αθηνά Μελή γεννήθηκε στο Κιάτο Κορινθίας με καταγωγή από Θράκη, Στ. Ελλάδα και Αχαΐα. Από το 2011, ζει και εργάζεται στο Βέλγιο. Έλαβε το διδακτορικό της στην Αστροφυσική από το διάσημο Imperial College London (πανεπιστήμιο Λονδίνου), με υποτροφία, απέκτησε δίπλωμα στη Γενική Ψυχολογία (Business and Technology Education Council, BTEC, EDEXCEL) και πτυχίο στις Κοινωνικές επιστήμες, από το Βρετανικό Open University.

Σήμερα, ανήκει ως ανώτατη επιστημονική συνεργάτιδα και καθηγήτρια αστροφυσικής στο επιστημονικό προσωπικό του Πανεπιστημίου της Γάνδης, ενώ παράλληλα, διατελεί ως επισκέπτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Λιέγης, ερευνητικός υπότροφος στο Ronin Institute, Montclair, επιστημονική επισκέπτρια στο Αθηναϊκό Ινστιτούτο Εκπαίδευσης & Έρευνας, και επιστημονική συνεργάτιδα στο Πανεπιστήμιο της Alabama, Huntsville / NASA (Marshall Space Flight Center) – όπου είχε προταθεί και για την θέση της επικεφαλής επιστήμονα στο τμήμα κοσμικών ακτίνων το 2015.

Στη Γερμανία, έχει εργαστεί ως επιστημονική συνεργάτιδα και λέκτορας στο Πανεπιστήμιο της Νυρεμβέργης και στο Πανεπιστήμιο του Ντόρτμουντ, και έλαβε δύο φορές υποτροφία από την Γερμανική κυβέρνηση ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο διάσημο Ίδρυμα Max-Planck Ραδιοαστρονομίας στη Βόννη (Max Planck Institute fur Radioastronomie Bonn).

Υπήρξε βοηθός καθηγητή και επιστημονική συνεργάτιδα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, και βοηθός καθηγητή στο Imperial College London, του πανεπιστημίου του Λονδίνου. Επίσης έχει λάβει την διεθνώς αναγνωρισμένη υποτροφία Marie-Curie για έρευνα στις κοσμικές ακτίνες στο Εθνικό Ίδρυμα Πυρηνικής Φυσικής και Μηχανικής του Βουκουρεστίου.

Έχει γράψει επιστημονικά συγγράμματα και πληθώρα επιστημονικών άρθρων στο αντικείμενο της αστροφυσικής υψηλών ενεργειών σε διεθνή έγκυρα επιστημονικά και ερευνητικά περιοδικά. Έχει δώσει διαλέξεις ως επίτιμη προσκεκλημένη ομιλήτρια σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια. Μεταξύ άλλων, είναι μέλος της Ελληνικής αστρονομικής εταιρείας και της Διεθνούς αστρονομικής ένωσης, της Βελγικής και Ευρωπαϊκής εταιρίας Φυσικών, και της ένωσης Ελλήνων Φυσικών. Επίσης είναι προσκεκλημένο μέλος του Αθηναϊκού Ινστιτούτου Εκπαίδευσης & Έρευνας (AΘΙΝΕΕ), και είναι ιδρύτρια και επικεφαλής της Βελγικής Εταιρείας (COSPA) Κοσμο-σωματιδιακής Φυσικής.

Σε ηλικία δεκαεννέα ετών πήρε το 1ο της βραβείο για διήγημα, σε πανελλήνιο διαγωνισμό λογοτεχνίας, και εν συνεχεία αποσπά άλλες δύο τιμητικές διακρίσεις σε πανελλήνιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς ποίησης. Είναι μέλος της Λογοτεχνικής Διασπορικής Στοάς. Έχει εργαστεί και ταξιδέψει σε πολλές χώρες, και ιδιαίτερα η αγάπη της για την Ιαπωνία και τον πολιτισμό της, την ενέπνευσαν στη συγγραφή της πρώτης της συλλογής με Χαϊκού ποιήματα, με τον τίτλο “Με τις δεκαεφτά συλλαβές του είναι” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Φυλάτος (Σεπτέμβριος 2017). Η δεύτερη ποιητική της συλλογή –με ποιήματα εμπνευσμένα από τα τελευταία χρόνια που ζει στο εξωτερικό και μακριά από τη χώρα της– “Τα πάντα ρει και ουδέν μένει” κυκλοφόρησε πρόσφατα (Φεβρουάριος 2018), από τις εκδόσεις Οσελότος. Ποιήματά της έχουν συμπεριληφθεί σε ειδικά αφιερώματα ποίησης, και βιβλιοπαρουσιάσεις, κριτικές και ποιήματά της δημοσιεύονται κατά καιρούς σε ευρέως γνωστά λογοτεχνικά περιοδικά (πχ. Φρέαρ, Στάχτες, Θράκα, Βαρελάκι, Biblioteque, Fractal, Κουκιδάκι).

Άσε το σχόλιο σου

avatar
  Παρακολούθησε τις απαντήσεις  
Ενημέρωσε με για