Παιχνίδια Φαντασίας και ρόλων PEN & PAPER

Παιχνίδια Φαντασίας και ρόλων PEN & PAPER

Όλοι μας όταν γεννιόμαστε και καθ’ όλα τα παιδικά μας χρόνια, μεγαλώσαμε παίζοντας με τους φίλους μας ή μόνοι μας, κούκλες, επιτραπέζια, ομαδικά αθλητικά παιχνίδια, συνεργατικά, κυνηγητό, κρυφτό, Pacman, Super Mario και πολλά άλλα. Η δική μου διαφορά είναι ότι ποτέ δε σταμάτησα να παίζω. Από το 1977 μέχρι και σήμερα, η ζωή είναι ένα συνεχές παιχνίδι. Το πιο σημαντικό από όλα όμως το γνώρισα στα 15 μου χρόνια. Μαζεύτηκα με κάτι φίλους από το σχολείο να παίξουμε Dungeons and Dragons. Και μόνο η λέξη Dragons τότε ήταν αρκετή για να πάω να δω τι θα κάναμε, (το Dungeons σα λέξη ποτέ δε μου άρεσε λόγω του ότι η ελληνική μετάφραση την αδικεί).

Και βρέθηκα για πρώτη φορά σε ένα τραπέζι με έναν αφηγητή, το Στέλιο (απλά θεός) να δημιουργώ έναν χαρακτήρα με χαρτί και μολύβι, και να χαζεύω τα βιβλία με τους κανόνες και τις απίστευτες εικονογραφήσεις τους, γεμάτα μάγους, κλέφτες, πολεμιστές, τέρατα, βαρβάρους, κάστρα, λέιζερ, αστρόπλοια και ότι μπορείς και δε μπορείς να φανταστείς. Και ο χαρακτήρας μου δημιουργούταν από τυχαία ζάρια και τις δικές μου επιλογές για την ιδιοσυγκρασία του και την προσωπικότητα του. Ήταν σίγουρα ρηχός τότε μιας και η φαντασία μου δε μου επέτρεπε πολλές παρεκκλίσεις από τη δική μου προσωπικότητα.

Τι είναι όμως αυτό το παιχνίδι και πώς βρέθηκε το 1992 στα χέρια μιας παρέας 14-16 ετών; Το 1974 εκδόθηκε το Dungeons and Dragons (Κατακόμβες και Δράκοι) , το πρώτο βιβλίο κανόνων που επέτρεπε τη δημιουργία ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού απεριορίστων επιλογών. Τα περισσότερα επιτραπέζια ακόμα και σήμερα έχουν ένα ή δύο μικρά βιβλία κανόνων και διαρκούν μέχρι 5-6 ώρες, άλλα με πολλές επαναλήψεις και άλλα μία μόνο. Τέτοια παιχνίδια είναι η Monopoly, το Risk, το Taboo, το Άποικοι του Κατάν, το Σκάκι, η Ντάμα και πολλά άλλα.

Η επανάσταση στο Dungeons and Dragons (D&D για χάρη συντομίας) είναι ότι δεν έδινε 10 κανόνες και ένα πεδίο ελεγχόμενου παιχνιδιού, αλλά προσφέρει σε όποιον το διαβάσει γενικές οδηγίες για το πώς θα δημιουργηθεί ένα δωμάτιο, μία πόλη, ένας κόσμος, ένας χαρακτήρας, ένας εχθρός, ένα παζλ, ένας γρίφος, μία θεότητα και φυσικά όλο το πλαίσιο κανόνων τους οποίους θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ένας παίχτης για κινηθεί και να γνωρίσει αυτά τα φανταστικά δημιουργήματα. Και η ιστορία αυτή συνεχίζεται και διαφοροποιείται σε κάθε συνάντηση της ομάδας. Δεν παίζεται μία μόνο φορά αλλά μπορεί να διαρκέσει για χρόνια, όπως μίας σειρά στην τηλεόραση. Η καταγραφή αυτών των δημιουργημάτων γίνεται σε ένα απλό χαρτί και με μολύβι για να μπορούν να γίνονται άμεσα αλλαγές.

Για να παίξει κανείς χρειάζεται έναν αφηγητή (Dungeon Master, Story Teller, Game Master κ.α.) ο οποίος ελέγχει ή δημιουργεί τον κόσμο στον οποίο έχει συμφωνηθεί να εξελιχθεί η ιστορία της περιπέτειας (οι παίχτες μπορούν να ζητήσουν να παίξουν σε σε όποιο κόσμο θέλουν και με όποιους κανόνες θέλουν). Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των παιχτών. Συνήθως μία ομάδα φτάνει μέχρι τα 4 ή 5 άτομα μαζί με τον αφηγητή. Κάθε παίχτης δημιουργεί ένα χαρακτήρα ο/η οποίος/-α ανήκει σε μία φυλή του κόσμου, έχει μία κλάση ικανοτήτων (πολεμίστρια/-ής, μάγος/-ισσα, έμπορος, τραγουδιστής, χορευτής/-ρια, κληρικός, κλέφτης, αστροναύτης, πανκ κ.α.). Με αυτόν/-ή προσπαθεί αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις, τους κινδύνους αλλά και τους αντιπάλους που μπορεί να συναντήσει, να εξελιχθεί, να δυναμώσει και καταφέρει να λύσει το μεγάλο μυστήριο που κρύβεται στην κορύφωση της περιπέτειας που έχει ετοιμάσει ο αφηγητής.

Το παιχνίδι παίζεται συνήθως με ζάρια τα οποία ορίζουν τυχαία το αποτέλεσμα μίας πράξης του χαρακτήρα, σύμφωνα με τις ικανότητες που έχουν εν αρχή καθοριστεί σε συμφωνία με τον αφηγητή. Επί παραδείγματι, ο Λάζαρος έχει επιλέξει να υποδυθεί ένα πορτοφολά ο οποίος γυρνάει στον πεζόδρομο της αγοράς, και επιδέξια κλέβει πορτοφόλια και άλλα τιμαλφή από τους περαστικούς. Παρακολουθώντας μία μεγάλη κυρία, την πλησιάζει από πίσω και προσπαθεί να της κλέψει το βραχιόλι της, αποσπώντας την με μία ασήμαντη ερώτηση. Εδώ ρίχνει ένα ζάρι και προσθέτει στο αποτέλεσμα του ζαριού ένα νούμερο το οποίο το καθορίζει η επιδεξιότητα του και η εκπαίδευσή του στις ταχυδακτυλουργικές κινήσεις (ναι υπάρχουν αυτές οι ικανότητες καταγεγραμμένες).

Το μόνο που χρειάζεται να φέρεις σε ένα τραπέζι του D&D σαν καινούριος παίχτης είναι τη φαντασία σου. Και οι παλιοί παίχτες ή ο αφηγητής θα σου δώσουν τα απαραίτητα ζάρια, δυο τρεις κόλλες χαρτί και μολύβι. Το D&D και τα ομοειδή παιχνίδια που δημιουργήθηκαν μετά την κυκλοφορία του ονομάστηκαν Pen and Paper (Χαρτιού και Μολυβιού) καθώς μόνο με αυτά και πολύ φαντασία δημιουργούνται οι συνθήκες και οι κανόνες τους.

Εδώ και 44 χρόνια, οι παίχτες μαζεύονται γύρω από ένα τραπέζι και έναν αφηγητή για να ζήσουν φανταστικούς κόσμους όπως οι ήρωες των βιβλίων. Άλλοι δοκιμάζουν να παίξουν τους εαυτούς τους καθώς είναι πιο εύκολο στην αρχή, άλλοι δοκιμάζουν τις ικανότητες τους στην ηθοποιία και άλλοι βασίζονται στις ικανότητες του χαρακτήρα τους τον οποίο έχουν σχεδιάσει και καταγράψει στο χαρτί, και αφήνονται στη τύχη των ζαριών τους για να ελέγξουν το οποιοδήποτε αποτέλεσμα.

Όλοι μας μπορούμε να είμαστε συμμετέχοντες ζωντανά σε μία περιπέτεια επικών διαστάσεων όπως το Star Wars, τo Game of Thrones, το Matrix ή οποιονδήποτε άλλο κόσμο ονειρευόμαστε. Το μόνο που χρειάζεσαι είναι χαρτί και μολύβι. Και αν χρειάζεσαι αφηγητή, θα σου βρω έναν.

Κωνσταντίνος Γιαννούδας
Από το Papercut 500
16 Σεπτεμβρίου 2018

http://dnd.wizards.com/dungeons-and-dragons/start-playing

http://dnd.wizards.com/

https://en.wikipedia.org/wiki/Dungeons_&_Dragons

Άσε το σχόλιο σου

avatar
  Παρακολούθησε τις απαντήσεις  
Ενημέρωσε με για