Τα ελαστικά είναι από τα πιο σημαντικά μέρη σε ένα όχημα, είτε είναι μοτοσυκλέτα είτε αυτοκίνητο και γενικά σε οποιοδήποτε μηχανοκίνητο όχημα που κυκλοφορεί στο δρόμο. Αυτό συμβαίνει γιατί είναι αυτά τα οποία βρίσκονται σε συνεχή επαφή με το οδόστρωμα. Επομένως κάνοντας σωστή επιλογή ελαστικού, συντήρηση και επισκευή (όποτε είναι απαραίτητο), πετυχαίνουμε το όχημα μας να είναι ασφαλές και σταθερό στην καθημερινότητα μας, έχοντας την σωστή πρόσφυση στο οδόστρωμα τόσο στην πορεία όσο στο φρενάρισμα, στις στροφές και σαφώς τις καιρικές συνθήκες που δεν είναι πάντα οι ίδιες.
Κατασκευή
Τα ελαστικά είναι κατασκευάζονται από φυσικό και συνθετικό καουτσούκ, ενώ, για να αυξηθεί η αντοχή τους στο σημείο ένωσης με τις ζάντες, το ελαστικό ενισχύεται με επίστρωση από χάλυβα. Φυσικά, αποτελούνται και από άλλα συστατικά, όπως λινά, οξείδιο ψευδαργύρου, θείο και διάφορες άλλες ουσίες.
Πως διαβάζουμε ένα ελαστικό:
Σε κάθε ελαστικό υπάρχουν ενδείξεις και νούμερα που εξηγούν για την ποιότητα, την ηλικία και την αντοχή του ελαστικού. Διαβάζοντας λοιπόν σωστά ένα ελαστικό μπορούμε να καταλάβουμε τα πάντα για αυτό.
- Ένδειξη μέγιστης πίεσης.
- Ένδειξη μέγιστου φορτίου σύμφωνα με το DOT (Υπ. Μεταφορών Η.Π.Α.).
- Δείκτης φθοράς.
- Δείκτης πρόσφυσης.
- Δείκτης αποβολής θερμότητας.
- 215: Πλάτος πέλματος σε χλστ.
- 65: Ύψος προφίλ ελαστικού.
- R (Radial): Τύπος ελαστικού (κατασκευή με ακτινωτά λινά)
- 15: Διάμετρος ζάντας σε ίντσες
- 96: Δείκτης φορτίου
- V: Δείκτης Ταχύτητας
Η παρακάτω εικόνα υπάρχει ως αυτοκόλλητο επάνω στο ελαστικό και μας δείχνει κάποια έξτρα χαρακτηρίστηκα του ελαστικού.
Κάθε ελαστικό έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και ανάλογα τη χρήση και το όχημα μας θα επιλέξουμε το κατάλληλο ελαστικό για εμάς και το όχημα μας. Έτσι έχουν δημιουργηθεί διάφορες κατηγορίες ελαστικών.
Κατηγορίες ελαστικών
Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες ελαστικών. Ανάλογα με το όχημα που έχουμε στην κατοχή μας. Μιλώντας όμως για καθημερινότητα, δύο είναι οι βασικές κατηγορίες, μοτοσυκλέτα και αυτοκίνητο.
Ελαστικά Μοτοσυκλέτας:
Για την μοτοσυκλέτα, έχουμε αρκετές κατηγορίες ελαστικών, ανάλογα και με την κατηγορία της μοτοσυκλέτας. Έτσι έχουμε, ελαστικά δρόμου, ελαστικά για χώμα ελαστικά που είναι και για δρόμο αλλά αντέχουν και λίγο χωματόδρομο. Ένας οδηγός που κινείται κατά βάση μέσα σε μια πόλη, όπως οι περισσότεροι από εμάς, καλό θα είναι να επιλέξει ελαστικά κατηγορίας δρόμου, ώστε να έχει όσο το δυνατών καλύτερη πρόσφυση στο οδόστρωμα. Ένας οδηγός όμως που κινείται σε βουνό και κυρίως εκτός δρόμου, σίγουρα το καλύτερο θα είναι να επιλέξει ελαστικά για εκτός δρόμου χρήση.
Βασικά κριτήρια επιλογής:
Για να επιλέξω το τι ελαστικά θα χρησιμοποιήσω σε μια μοτοσυκλέτα θα πρέπει να κοιτάξω τα εξής:
- Νούμερο ελαστικού
- Τι χρήση θέλω να κάνω(συνθήκες καιρού, οδοστρώματος)
- Χαρακτηριστικά ελαστικού
- Να είναι ένα επώνυμο ποιοτικό ελαστικό
Κάθε πότε τα αλλάζω:
Τα ελαστικά έχουν συγκεκριμένη διάρκεια ζωής. Αυτό ποικίλει ανάλογα τον κατασκευαστή. Συνήθως τα ελαστικά στη μοτοσυκλέτα αλλάζουν κάθε 15000-20000 χιλιόμετρα ή κάθε 2 χρόνια. Πάντα βέβαια και σε κάθε περίπτωση, συμβουλευόμαστε τον κατασκευαστή του ελαστικού.
Ελαστικά αυτοκινήτου:
Στα ελαστικά αυτοκινήτου υπάρχουν αντίστοιχες κατηγορίες, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε οδηγού και του κάθε οχήματος.
Χειμερινά ελαστικά
Αυτή η κατηγορία ελαστικών απευθύνεται σε αυτούς που πραγματοποιούν μετακινήσεις σε περιοχές με έντονες χειμερινές συνθήκες , με χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος και δρόμου. Εκεί είναι, όπου ένα χειμερινό ελαστικό μπορεί να αναπτύξει ευκολότερα θερμοκρασία σε σχέση με ένα θερινό ελαστικό. Αποδίδουν άριστα και σε βρεγμένο οδόστρωμα και αυτό συνήθως οφείλεται στη σχεδίαση του πέλματος του ελαστικού. Σκοπός, ενός χειμερινού ελαστικού είναι να αποβάλλει από το πέλμα όσο το δυνατό μεγαλύτερες ποσότητες νερού, ώστε να αποφευχθεί η ολίσθηση και η απώλεια ελέγχου του αυτοκινήτου.
Θερινά ελαστικά
Σε αυτή την κατηγορία ελαστικών είναι η πιο διαδεδομένη στην Ελλάδα και συνιστάται για στεγνό οδόστρωμα με υψηλές θερμοκρασίες αλλά και σε βρεγμένο. Πλέον, τα περισσότερα από αυτά αποδίδουν το ίδιο καλά και στους δύο τομείς, λόγω των χωρισμένων τμημάτων του πέλματός τους, το οποίο διαθέτει σχεδιασμό ανάλογα με την περίσταση. Ο ασύμμετρος σχεδιασμός, βοηθάει ώστε το ελαστικό να προσαρμόζεται και να αποδίδει ανάλογα με τις καιρικές, κάθε φορά συνθήκες.
Ελαστικά για 4×4 και SUV
Τα ελαστικά για αυτές τις κατηγορίες οχημάτων, έχουν διαφορετική σχεδίαση πέλματος από τα ελαστικά των υπόλοιπων κατηγοριών, με εξαίρεση τα SUV υψηλών επιδόσεων. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες για τετρακίνητα, όπως χιόνι, λάσπη ή και ακόμα και αυτά που συνδυάζουν τα παραπάνω με την άσφαλτο. Έτσι, ανάλογα με τις ανάγκες μας, υπάρχει και το ανάλογο ελαστικό. Όμως, εκτός δρόμου ελαστικά μειώνουν το κράτημα του οχήματος στην άσφαλτο και παράγουν αυξημένα επίπεδα θορύβου.
Βασικά κριτήρια επιλογής:
Για να επιλέξω το τι ελαστικά θα χρησιμοποιήσω σε ένα θα πρέπει να κοιτάξω τα εξής:
- Νούμερο ελαστικού
- Τι χρήση θέλω να κάνω(συνθήκες καιρού, οδοστρώματος)
- Χαρακτηριστικά ελαστικού
- Να είναι ένα επώνυμο ποιοτικό ελαστικό
Κάθε πότε τα αλλάζω:
Τα ελαστικά έχουν συγκεκριμένη διάρκεια ζωής. Αυτό ποικίλει ανάλογα τον κατασκευαστή. Συνήθως τα ελαστικά στο αυτοκίνητο αλλάζουν κάθε 35000-40000 χιλιόμετρα ή κάθε 3,5 έτη. Πάντα βέβαια και σε κάθε περίπτωση, συμβουλευόμαστε τον κατασκευαστή του ελαστικού.
Επομένως κάντε την έρευνα σας, βρείτε έναν επαγγελματία που μπορείτε να εμπιστευτείτε και βρείτε αυτό που ταιριάζει σε εσάς και σε αυτό που κάνετε!!!!